Feiten en fabels over gezondheid

HOEVEEL HEB JIJ ER GOED?

1. Vet is ongezond: feit of fabel?

Fabel! Vetten zijn een van de 3 macronutriënten die ons lichaam voorzien van energie (naast koolhydraten en eiwitten). Vetten voorzien ons lichaam naast energie ook van vitamine A, D en E en daarom zijn ze een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon. Je cellen hebben vetten nodig als bouwstenen.

Niet alle vetten zijn even gezond, er bestaan twee soorten betten: verzadigde vetten en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn die vetten die vast zijn bij kamertemperatuur. Deze zitten vooral in zuivel en dierlijke producten. Onverzadigde vetten zijn bij kamertemperatuur vloeibaar zoals bijvoorbeeld olijfolie. Onverzadigde vetten zijn dus, met uitzondering van vis, meestal plantaardig. Dit zijn de meest gezonde vetten om te eten. Ze ondersteunen het opnemen van vetoplosbare vitamines, bouwen je cellen op, verbeteren je weerstand en houden je brein gezond.

Vet is dus geen boosdoener en een belangrijk onderdeel van een gezond eetpatroon. Gezonde vetten zijn bijvoorbeeld noten, avocado, olijfolie, vette vis, eieren en gras gevoerd rundvlees. Kortom, vetten uit onbewerkte producten.

Tip! Maak van vet jouw primaire bron van energie. Hierdoor kan je makkelijker afvallen, ervaar je geen energie dips meer of een hongergevoel door een dip in je bloedsuikerspiegel.

2. Krachttraining is alleen voor bodybuilders: feit of fabel?

Fabel! Krachttraining is voor iedereen. Met krachttraining werk je aan het versterken van je lichaam door middel van trainen met gewichten. Krachttraining zorgt ervoor dat je sterker wordt (lees: niet hetzelfde als gespierd), helpt bij het verlagen van je bloeddruk, versterkt je botten en verkleint de kans op blessures en diverse lichamelijke aandoeningen op latere leeftijd. Kortom, krachttraining is iets waar iedereen baat bij heeft. Bij de Bakfiets Gym zeggen we altijd, krachttraining is net als groente eten. Het is niet altijd even leuk maar het is wel iets wat bij een gezond leven hoort. 

Tip! Doe minimaal 2 keer per week aan krachttraining. Hiermee voorkom je rug, nek, schouder of andere pijntjes in je lichaam én je wordt er sterker en energieker van!

3. Je hebt minimaal 8 uur slaap nodig per dag: feit of fabel?

Feit! Ons lichaam heeft iedere nacht minimaal 8 uur slaap nodig. Wist je dat twee derde van de volwassenen niet komt aan de 8 uur slaap per nacht die nodig is? Waarom is die 8 uur slaap belangrijk en nog belangrijker, wat gebeurt er met ons als we die 8 uur niet halen? Wanneer je regelmatig minder dan 8 uur slaap per nacht haalt heeft dit negatieve gevolgen voor je immuunsysteem en vergroot het je risico op ziektes zoals kanker met meer dan twee keer. Daarnaast is onvoldoende slaap een grote factor die bepaalt of jij Alzheimer kan krijgen. Ook vergroot het de kans op diabetes en ben je vatbaarder voor hart en vaatziekten en beroertes. En als de lichamelijke effecten nog niet genoeg waren is onvoldoende slaap ook een veroorzaker van meerdere psychische aandoeningen zoals depressie.

Wanneer je een slaaptekort hebt, dus regelmatig minder dan 8 uur per nacht goed slaapt, zorgt dit er voor dat het hormoon dat er voor zorgt dat je lichaam zich hongerig voelt in grote mate toeneemt. En, daarnaast zorgt het ervoor dat het hormoon dat aangeeft wanneer je vol zit, wordt onderdrukt. Dus, ondanks dat je al vol zit wil je meer eten! Als je dus bezig bent om af te vallen is het erg belangrijk om je te focussen op je slaap. Je lichaam probeert namelijk de energie die je mist doordat je een slaap tekort hebt, te compenseren door je signalen te geven om meer te eten, zodat je daar je energie uit gaat halen!

Tip! Probeer op vaste tijden op te staan en naar bed te gaan. Vermijd blauw licht van je telefoon, tv of laptop een uur voor het slapen gaan. Hierdoor slaap je makkelijker in en heb je dus een betere nachtrust!

4. Van koolhydraten wordt je dik: feit of fabel?

Fabel! Er is maar één manier waarop je aankomt en dat is meer calorieën consumeren dan dat je lichaam verbruikt. De calorieën die je meer eet dan je verbruikt slaat je lichaam op als vetreserves waardoor je aankomt. Calorieën kan je op drie manieren binnen krijgen. Door het eten van vet, koolhydraten of proteïne. Het maakt voor je lichaam niet uit waar de extra calorieën vandaan komen die opgeslagen worden als reserves wanneer je ze niet diezelfde dag verbruikt. Dus nee, je wordt niet dik van koolhydraten. Je kan dik worden van teveel koolhydraten net als van teveel vetten of teveel eiwitten.

Tip! Ga eten op basis van je energiebehoefte en niet op basis van je gewoonte om 3 keer per dag te eten én eventueel tussendoortjes. Denk na wat voor energie jij nodig hebt gedurende de dag en pas je voeding daar op aan. Op een drukke dag heb je meer calorieën nodig dan een weekend dag dat je de hele dag thuis op de bank hangt. Voeding is brandstof en ga het ook zo benaderen. 

5. Stress is een van de grootste veroorzakers van gezondheidsproblemen: feit of fabel?

Feit! Stress heeft invloed op je hele lichaam door verhoogde cortisolspiegels (het belangrijkste stresshormoon van je lichaam). Cortisol is, met mate, een belangrijk hormoon, maar wanneer dit hormoon constant aanwezig is veroorzaakt het communicatieproblemen tussen de systemen in jouw lichaam. Dit heeft een verregaande negatieve invloed op alles, van je spieren tot aan je immuunsysteem. Wist je dat 88% van de Nederlandse bevolking dagelijks stress ervaart en dat er meer dan 1,3 miljoen Nederlanders chronische stress ervaren.

Tip! Maak meditatie een vast onderdeel van je dagelijkse routine. Al is het maar 5 minuutjes. Meditatie is een van de beste manieren om stress te verminderen. 

Wil jij meer te weten komen over gezondheid? Doe mee met onze 7 daagse Reboost Challenge!

Scroll naar top